TEST: Når Porsche blir for dyrt

Publisert: Fredag 27. oktober 2000 kl 07:30

Mens tjekkiske Skoda først og fremst skal være billig, har Spanske Seat fått rollen som Volkswagen-konsernets sportslige alternativ. Og spanjolene har tatt i mot oppgaven med glede, noe Seat Ibiza Cupra beviser.


Dinside Utenpå er det ikke mye som skiller en Seat Ibiza Cupra fra en vanlig Ibiza. Men hvis Ibizaen foran deg har to eksosrør og et diskret Cupra-merke under høyre baklykt, er det stor fare for at du vil bli grundig frakjørt. Cupra klarer nemlig 0-100 på respektable 7,9 sekunder. Ikke bare på papiret, men på ordentlig.

Billig racer


- Det er mange andre biler som klarer 0-100 på under 8 sekunder, tenker du sikkert nå. Og det har du selvfølgelig helt rett i. Men det er en stor og viktig forskjell mellom disse bilene og Ibiza Cupra - prisen. En splitter ny Cupra koster nemlig bare 235.000 kroner. Og 235.000 kroner er faktisk svært lite sammenlignet med hva du må ut med for andre biler med tilsvarende akselerasjonspotensiale.

48.000 kroner

Faktisk må vi helt opp på 283.000 kroner før vi finner en annen bil som klarer å holde følge med Ibiza Cupra, nemlig Toyota MR2. Det er en prisdifferanse på hele 48.000 kroner.

Men det er selvsagt ikke bare 0-100-øvelsen som bør være avgjørende når du skal kjøpe bil. Hvordan klarer Ibiza Cupra seg når det kommer til kjøreegenskaper, bremser, førermiljø, komfort, sikkerhet og utstyr? Vel, vi skal forsøke å gi deg svarene. Begynn med å ta deg en titt på artikkelen "Motor og kjøreegenskaper".

seat ibiza ibiza seat test

DEL

Nye tester på Dinside

Test: Hyundai i20

Og det kan faktisk vise seg å være et smart trekk.

Snap'n Grip universalnøkler - fungerer de?

Kan disse to erstatte en hel haug med nøkler og piper?

TEST: Plantronics Backbeat Pro

Trådløse hodetelefoner med aktiv støydemping.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil