Seat Ibiza Cupra møter VW Polo GTi og Peugeot 306 GTi

STORTEST: 3 x GTi i lommeformat

Publisert: Fredag 27. oktober 2000 kl 00:00

GTi. Betegnelsen smaker emment av 70-tall og høy rånefaktor, og mange bilprodusenter har valgt andre betegnelser på sine raskeste biler. Men i dagens småbilklasse er betegnelsen i full bruk, med unntak av Seat som bruker Cupra. Og det er ikke bare betegnelsen som skiller Cupra fra sine kolleger.


Dinside Til tross for at de tre bilene prismessig ligger nokså likt med sammenlignbart utstyrsnivå, har de tre svært ulike motorer. Polo har den minste motoren, med 1,6-liters slagvolum og 125 hk. Den er også den minste og letteste av bilene i testpanelet.

En opptrimmet VW-motor har også Seat Ibiza, som er forsynt med en 1,8-liters turbomotor -kjent fra utallige andre modeller fra Volkswagen-konsernet. I Ibiza Cupra-versjon yter den 156 hk/210 Nm, og har dermed den desidert høyeste effekten av de 3 testbilene.

Peugeot 206 plasserer seg både størrelses- og vektmessig midt mellom Polo og Ibiza Cupra, men har hele to liters slagvolum. Uten turbo kan den likevel ikke stille opp mot Cupra sin effekt og dreiemoment med sine 137 hk/191 Nm.

Et spørsmål om stil


De tre bilene har i tillegg svært forskjellig styling og signaliserer helt forskjellige verdier. VW Polo GTi skiller seg klart fra sine standard-søsken med flere stylingelementer som gir bilen et påkostet, noen vil kanskje velge å si litt jålete utseende.

206 GTi er en av de mest anonyme GTi-bilene vi noensinne har sett, du skal ha et skarpt øye for å oppdage de bitte små GTi-emblemene på bilen, som ellers skiller seg fra sine søsken på grunn av spesielle felger. Du må faktisk inn i bilen for å se nærmere på ratt og pedaler før du virkelig kan nikke bekreftende å si: "Jo, dette er faktisk en 206 GTi. Om du oppfatter det som en fordel eller ulempe får du selv avgjøre, testpanelet var i det minste utvetydige. Vi likte den diskrete stylingen som ikke ropte etter tilfeldige fartskontroller.

Vi skal ikke påstå at Seat Ibiza Cupra er en rånebil, men la oss si det slik at vi har forståelse for dem som måtte mene det. Den skrikende gulfargen, de knall røde bremsekaliperne kombinert med senkesett, frontleppe og hekkspoiler over bakruten signaliserer med all mulig tydelighet at denne bilen er bygget for fart, og at eieren ikke går av veien for å leke seg med gassfoten. En litt annen farge hadde gjort underverker, men fortsatt vil det henge igjen såpass med elementer at imagen beholdes.

Underholdende småbiler


I løpet av en uke ble bilene kjørt gjennom storm og regn i nær sagt alle tenkelige og utenkelige situasjoner, på vår lukkede testbane, småveier i Valdres og bykjøring på Briskeby. En av testbilene falt som en stein etter kort tid, men de to andre var arge konkurrenter helt til målfoto.

Hvordan det gikk? Klikk deg til plass og komfort for å lese testen videre, eller gå rett til Konklusjon og konkurrenter for å lese vår oppsummering.

Relaterte lenker:

TEST: VW Polo 1.6 GTI
TEST: Peugeot 206 GTi
TEST: Seat Ibiza Cupra

sammenligningstester peugeot seat volkswagen test

DEL

Nye tester på Dinside

Volkswagen Passat: Førsteinntrykket er imponerende

Her er førsteinntrykket etter noen kilometer bak rattet.

TEST: Nye BMW X6 viser pondus

Nye BMW X6 er fortsatt rar, men sååå klar!

Bedre trådløs dekning? Vi har testet tre løsninger

Vi har testet tre ulike løsninger som kan hjelpe deg.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil