Daihatsu Charade (1987-1997)

Bruktbil: Daihatsu Charade - Ukjent japaner

Publisert: Tirsdag 14. april 1998 kl 04:17

Daihatsu har aldri vært noe kjent merke i Norge. Bilen som nok har solgt mest her i landet er småbilen Charade. Skal man allikevel tørre å satse på et bilmerke som er så ukjent som Daihatsu når bruktbilen skal velges?


Dinside
Daihatsu Charade er en småbil, men hadde allikevel to forskjellige karosserier. Det ene, og det vanligste, var en kombi. En litt større sedan ble også produsert. Bilen ble kalt shortback, og ble ikke noen stor suksess - i alle fall ikke her hjemme.
Motorene i Charade har vært mange og mildt sagt spesielle. På bilene produsert før 1994 års modell fant man stort sett tresylindrede maskiner - enkelte hadde til og med turbo. Etter 1994 fikk Charade firesylindrede motorer med slagvolum som varierte fra 1.3 til 1.6 liter. Ytelsene spente fra 75 til 105 hestekrefter.

Vanlige feil og mangler


I følge undersøkelser gjort av tyske TÜV stopper Charade relativt sjeldent. Mekanisk har de ry på seg for å være solide. Allikevel må man være oppmerksom på at det ofte kan være oljelekkasjer fra både motor og gearkasse. Ser du på en turbo utgave, må du forsikre deg om at alle oljeservicer er fulgt opp. Turboladerne er nemlig veldig vare for dette. Har det vært slurvet med dette kan resultatet være at turboen skjærer seg.
Kjølesystemet har en tendens til å lekke kjølevann, dette må sjekkes før kjøp.

Bremser, spesielt bak, er et annet problem. De har en tendens til å bremse ujevnt og med forskjellig bremsevirkning på samme aksel. Før man eventuelt lar tusenlappene skifte eier bør man ta en titt etter rust. Ofte er bærende deler utsatt for angrep. Avgassystemet kan også være tildels hardt angrepet.
Andre problemer med bilen er lekkasje fra bensintank, defekt bensinpumpe og ødelagte reflektorer i frontlyktene. Enkelte feil på det elektriske anlegget har også vært rapportert.

Historikk


I 1987 ble den tredje modellgenerasjonen av Charade introdusert. Motorer på tre sylindre er vanlig å finne i disse bilene, men også en firesylindret motor på 1.3 liter og 90 hester fant veien under panseret på Charade.

Fire år etter begynte modellen å se gammel ut, Daihatsu lanserte derfor en versjon som hadde vært igjennom en ansiktsløftning dette året.
Fjerde generasjon av Charade ble presentert mot slutten av 1993, denne modellen hadde mange ulike motoralternativer - alle var firesylindrede og de fleste var nye. Denne utgaven av Charade er fortsatt i produksjon.

Konklusjon

Daihatsu Charade er en liten bil og vil nok derfor best egne seg som en "nummer to-bil". Motorene er bra, men problemet kan være rust. Sjekk derfor bilen grundig før du eventuelt bestemmer deg.

I og med at Daihatsu er et relativt ukjent merke betyr det at også verksteder er sjelden vare, men importøren i Norge er Bertel O. Steen - det kan bety at Mercedes og Peugeot verksteder også kan reparere Daihatsu.

daihatsu charade charade daihatsu bruktbil

DEL

Nye tester på Dinside

Kan den fange det norske folk?

Renault Captur er en stor suksess i Europa, så hvorfor ikke i Norge?

TEST: Samsungs 78-tommer UE78HU8500

Samsungs toppmodell ser kanskje ikke så stor ut i butikken, men i din egen stue kan den gjøre deg solbrent.

Prøvekjørt VW Passat

Du kan rett og slett ikke kjøpe en ny familiebil uten å vurdere nye VW Passat.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil