Ombord skal du kunne benytte trimrom samt spille i kasinoet - før du legger deg i sengen din...

Ombord skal du kunne benytte trimrom samt spille i kasinoet - før du legger deg i sengen din...

Verdens største fly

Publisert: Onsdag 28. juni 2000 kl 07:00

Over 30 år etter Boeings lansering av verdens største komersielle fly, 747-modellen, tar Airbus opp konkurransen. Vi har sett nærmere på nåtidens største fly samt det som vil bli verdens største i 2005.


Dinside Nyheten fra Airbus om at det nye superflyet skal bygges (etter å ha ligget på tegnebrettet siden slutten av 80-tallet) er en aldri så liten milepæl for alle som har fly som lidenskap. Noen større flygende ”sardinboks” for persontransport har verden aldri sett. Skjønt sardinboks, en mer dekkende beskrivelse av den nye vidunderet er kanskje et flygende cruiseskip…

Boeing VS Airbus


I 30 år har 747-maskinen ruvet i lufta. Når kommer konkurrenten...
Flyfabrikken Airbus – Europas hovedkonkurrent til den amerikanske flyprodusenten Boeing, er en sammenslåing av de fire flybyggerne British Aerospace (Storbritannia), Aerospatiale (Frankrike), Daimler-Chrysler (Tyskland) og CASA (Spania). I dag er det Boeing og Airbus som er hovedkonkurrenene når de store flyselskapene skal anskaffe seg nye flytyper. Det er ingen tvil om at det står mye prestisje på spill for de begge flyprodusentene. Airbus vil vise at de for fullt er på høyde med etablerte Boeing i Seattle – man aner nesten en liten krig på gutterommet: Hvem er størst? Faktum er at Airbus forrige år fikk inn flere flybestillinger enn Boeing. I fjor produserte Boeing 391 nye fly mot Airbus sine 476.

Hvor trenger flyselskapene så store fly?


Boeing og Airbus er uenige om hvorvidt det vil være noen stor etterspørsel etter disse nye store flymaskinenene. Airbus trekker frem det faktum at luftrommet i de kommende tiår vil tetne mer og mer. I en slik situasjon er hovedargumentet at det vil bli en nødvendighet å fly større enheter av gangen. Boeing står på sitt og mener at dagens Boeing 747-maskiner fint vil klare å ta seg av den økende trafikken i luften. De ser ikke et marked for et nytt superfly som skal bygges fra grunnen av. De mener det vil koste mer enn det smaker.

Boeing – med kuppel på ryggen


Da 747-serien kom ble den beskrevet som større, mer langtrekkende, imponerende og revolusjonerende. Dagens største passasjerfly, versjonen 747-400, kan ta inntil 524 passasjerer. 400-serien er videreutviklet fra de aller første flyene som kom for over 30 år siden. Flyene brukes i dag av de aller største flyselskapene på langruter som for eksempel London-Singapore.

I alt er det blitt produsert over 1.230 fly av typen Boeing-747. Flyene er lettkjennelige ved at de har en ”pukkel” på ryggen - skallet til andre etasje. Som et mottrekk til Airbus sin satsning på A3XX ser Boeing på muligheten til å forlenge sin 747-400-versjon slik at passasjerantallet skal kunne økes med ca. 100 personer. De ser klare muligheter til å spare penger på å videreutvikle 747-maskinen fremfor å starte helt fra begynnelsen.

Spill, shopping og soverom!


Ombord skal du kunne benytte trimrom samt spille i kasinoet - før du legger deg i sengen din...
Ombord skal du kunne benytte trimrom samt spille i kasinoet - før du legger deg i sengen din...
Airbus sitt nye flygende vidunder vil ikke på noen måte ligne noe av det vi er vant til å se i luften i dag. Flyet vil hele veien være bygd over to etasjer, ikke bare foran som på Boeings 747 i dag. Hoveddekket skal i følge selskapet bli 43 prosent bredere enn dagens bredeste fly. Hva det nye flyet til slutt skal hete er usikkert, derfor har man så langt valgt å kalle det A3XX. Det vil bli produsert flere varianter med hensyn til hvilken målgruppe man skal nå. Den romsligste utgaven vil ha plass til hele 650 passasjerer. Kutter man ned noe på dette antallet, kan den nedre etasjen brukes til sovekabiner, konferansesenter, kasino, shoppingsenter, sykerom og til og med treningsrom. Med disse fasilitetene håper Airbus å bryte Boeings monopol på store langdistansefly.

Om fem år

Hvordan kan du så komme ombord? Det første flyet vil være klart i år 2005. Frem til da regner Airbus med å overbevise et stort antall flyselskaper om at de virkelig trenger en A3XX. Flyfabrikken har så langt vært tilbakeholden med å gå ut med hvilke flyselskaper som allerede har tegnet kontrakter på det nye superflyet. Kalkyler tilsier at det vil være behov for ca. 1.500 slike fly i løpet av de kommende 20 årene, hevder Airbus. I Seattle sitter ledelsen i Boeing og rister på hodene.

Uansett: Flyene skal bygges. Vi får vente å se hvem som trekker det lengste strået på gutterommet. Men det virker besnærende å ta en handlerunde, en rask tur innom kasinoet før du går og legger deg – hele tiden mens du er i flyet på vei til bestemmelsesstedet, eller hva?

Mens vi venter, restplasser kan du sjekke her.

luksus transport

DEL

Nye tester på Dinside

Zoku quick pop maker

Hjemmelagede ispinner på ti minutter.

Lexus NX 300h

Og det skjønner vi godt.

Ford Focus ST vs. Skoda Octavia VRS

Vi har testet Ford og Skoda sine sportslige stasjonsvogner.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil