Mye kraftigere Range Rover

Publisert: Tirsdag 4. januar 2005 kl 03:30

124 hestekrefter ekstra dukker opp når Range Rover kommer i ansiktsløftet utgave til våren.


Dinside
Mye kraftigere Range Rover
Store bilder!
Det er den kompressormatede V8eren på 4,2 liter som sørger for den heftige effektøkningen. Motoren kommer fra Jaguar, og skal også gjøre jobben i lillebror Range Rover Sport. 400 hestekrefter og 560 Nm gjør at Land Rover regner med at den store Range Roveren skal klare å passere 100 km/t etter rundt 7,7 sekunder, 1,5 sekunder raskere enn tidligere.

Største er svakest

Kompressorversjonen har imidlertid en lillebror med større slagvolum, 4,4-liter. Også det en Jaguar-motor, og også den er sprekere enn den tidligere 4,4-literen som hang igjen fra tiden BMW eide Land Rover-fabrikken. Den nye motoren yter 305 hestekrefter, og skal klare 0-100 km/t 0,5 sekunder raskere enn dagens toppmodell som trenger 9,2 sekunder på øvelsen.

Begge motoralternativene får nye sekstrinns girkasser, noe som helt klart kan være med på å fremme prestasjonene. Som tidligere vil girkassen ha en reduksjonsgirserie som skal sørge for krefter nok til avansert terrengkjøring.

Også 4,4-literen blir å finne i Range Rover Sport, men i begge motoralternativene er effekten noen hestekrefter lavere enn i toppmodellen Range Rover. Dieselmotoren, også det en motor fra BMW, vil få leve enda litt lenger i Range Rover. Vi tipper at den nye og sterkere V6-dieselen som er i Discovery 3 i en eller annen form også vil finne veien inn i Range Rover.

Ryddejobb

Av ikke synlige endringer er det gjort en del for å bedre kjøreopplevelsen. Styringen skal ha fått økt presisjonsnivået og luftfjæringen skal også ha blitt justert for bedre ytelse. Senterdifferensialen er nå elektronisk styrt, antakelig for å gjøre jobben lettere for blant annet ESP-systemet.

Den sprekeste varianten får også Brembo-bremser foran for at den tunge bilen skal kunne stoppes på mest mulig effektiv måte. Den vil også få litt stivere fjæring for å kunne takle utfordringene en sprek motor kan stille den ovenfor, samtidig som 20-tommers felger med tilhørende dekk nok også vil kunne gi bedre feste i asfalten.

Ny front

Selve ansiktsløftningen er ganske moderat med endrede lykter, ny grill og ny frontstøtfanger. Kompressorversjonen vil få nettinggrill for å skille seg ut, og et emblem på bakluken vil informere om at dette er en bil som får ekstra mye luft til lungene.

I bakkant av hjulhusene foran blir det luftribber som på Range Rover Sport. Den ansiktsløftede versjonen av Range Rover ser litt tøffere og mer sportslig ut en dagens modell, og med nye kraftigere motorer klare er det mulig Land Rover ønsker å demme opp for lekkasjer mot sports-SUVer som Porsche Cayenne.

Innvendig er det få synlige endringer, men det er lagt vekt på å redusere støynivået ytterligere. Den største gevinsten skal være at de nye motorene støyer mindre enn forgjengeren, men også laminering av sidevinduene foran og en A-stolpe som skaper mindre vindstøy er med på å senke det generelle lydnivået.

Ryggekamera kan velges som ekstrautstyr, det samme kan dekktrykksensorer og dreibare frontlykter. Også underholdningsavdelingen er oppgradert med bedre muligheter for at passasjerene kan velge selv hva de vil høre på. Et nytt navigasjonssystem med trykkfølsom skjerm vil antakelig gjøre systemet mer brukervennlig.

Den oppgraderte Range Roveren vil dukke opp til våren.

Store bilder av Range Rover

Her finner du mer Land Rover-stoff:
  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder

  • land rover nyheter

    DEL

    Nye tester på Dinside

    TEST: Sony Bravia KDL-60W855B

    Det er ikke mange år siden Sonys storhetstid så ut til å være over.

    Microsoft Surface Pro 3

    Nå går Microsoft i strupen på Macbook Air.

    Lékué bread maker

    Perfekt for nybegynneren.

    Har du noe å tilføye?

    Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

    RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil